Allting började med ett litet vitt dragspel

Camilla Lindberg

Publicerad: 12.06.2014 14.37 • Uppdaterad: 12.06.2014 14.52

Bakom folkmusikern Maria Kalaniemis framgång ligger inte bara hårt arbete. Mormor Astrid i Bromarv får en särskild eloge för sin spjuveraktiga entusiasm.

– Alla i vår familj lyssnade mycket på radio. En dag bestämde mormor Astrid att vi skulle åka till Helsingfors och skaffa ett dragspel. Hem kom vi med ett vitt litet dragspel, säger Maria Kalaniemi.

På den tiden var det knappast någon i Esbohemmet som på allvar trodde på den lilla flickans kommande framgång. Ingen förutom mormor som tog danssteg redan på busstationen när det var dags att åka i väg tillsammans med barnbarnet för att ta lektioner.

– Det var ett stort underverk att få öppna lådan där dragspelet låg. Min mamma sa: om du skulle lära dig att spela åtminstone ett musikstycke så skulle mormor bli nöjd.

Det blev ett stycke och många fler. I dag är Maria Kalaniemi konstnärsprofessor och lektor på folkmusikavdelningen vid Sibeliusakademin. Prisbelönt och med konserterfarenhet från hela världen. Samtidigt en pionjär, eftersom hon i tiderna inledde sina studier bland de sex första folkmusik­studerandena på Sibeliusakademin.

– Barn behöver en eldsjäl, säger Maria Kalaniemi.

Kod som blommade ut

Själv har hon gjort en lång resa från dansmusiken till studier i klassisk musik och vidare till musikstudier i Paris med alla de musikformer som staden kan erbjuda. Ändå känns folkmusiken så nära integrerad med hennes rötter.

– Det kändes genast naturligt. Det var precis som om jag haft en kod inom mig som fick blomstra ut när tiden var den rätta. Det känns bra att ha känning av sina musikaliska rötter.

Folkmusiken beskriver Maria Kalaniemi som ett ymnighetshorn där man alltid kan upptäcka något nytt bland alla stilar som finns. Själv fascineras hon av den finlandssvenska folkmusiken, och där främst balladerna.

– De har ofta ett lite gammalmodigt språk, men ett budskap som passar in i dagens läge.

Hon nämner som ett exempel Magdalena på källebro, ett musikstycke från Esbotrakten som i likhet med många ballader har ett fint omkväde (refräng).

Äntligen semester

Det lilla vita dragspelet har bytts ut, men instrumentet är Maria Kalaniemi alltjämt kärt. I sitt yrkesutövande har hon inte känt av några speciella fördomar bland de klassiska musikerna gentemot dragspelet.

– Dragspelet mår jättebra i Finland och det finns många fina spelare på olika områden. Jag upplever att det respekteras.

För övrigt kan västnylänningarna känna sig hedrade. Lördagens konsert på Wallhalla i Barösund under festivalen Musik vid havet, är den enda som Maria Kalaniemi ger den här sommaren. Ett mycket ovanligt fenomen. Under de senaste trettio åren har hon turnerat varje sommar och aldrig haft semester. Nyss fyllde hon femtio år. Gåvan hon gav sig själv var att hålla semester den här sommaren.

– Det tyckte jag att jag var ärligt värd. Nu ska jag njuta av sommaren, säger hon.

Konserten på Wallhalla som börjar klockan 14 utlovas blir en musikstund som främst innehåller finlandssvensk folkmusik som delvis härstammar från den tidigare utgivna skivan Vilda rosor. Det blir lyriska ballader med en del rivigare toner och även tango.

– Tango på svenska. Jag var inledningsvis skeptisk. Men Lars Huldén har gjort så fina översättningar till populär finska tangomelodier, så jag fastnade på kroken, säger Maria Kalaniemi.

Hennes mamma kommer från trakten kring Fiskars. Hennes far från Savolax. Det faller sig därför naturligt att också krydda konserten med musik från den trakten. På konserten uppträder hon tillsammans med Eero Grundström som spelar harmonium och munspel.