Ilmajousi – Luftstråk

Sen piti olla oppitunti. Istuttiin yhdessä elämän täyttämistä, rapistuvista, hyvin charmikkaista huoneista Malminkatu 12:ssa Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla eräänä iltapäivänä 90-luvun alussa. Maria halusi kokeilla kuinka improvisoitujen stemmojen soitto ruotsalaisen pelimanniviulun tapaan sujuisi melodiabassoharmonikalla. Svenin käsitys harmonikan luonteesta oli hyvin häilyvä. Hänellä ei juuri ollut aiempaa kokemusta siitä miten harmonikalla voi kansansävelmiä tulkita. 10 minuutin kuluttua kyseessä ei enää ollutkaan oppitunti, vaan silkkaa yhteissoittoa. Soitettiin perinteisiä ruotsalaisia, suomalaisia ja suomenruotsalaisia viulusävelmiä sikin sokin, alati muuttuvin roolijaoin. Sellaista tunnetta ei usein saavuta ensimmäistä kertaa yhdessä musisoidessa; että homma toimii, että ilman katsetta tuntee toisen hengityksen rytmin, että yhteistyöstä kehkeytyvä musiikki yllättää soittajansa. Osa näistä kappaleista päätyi Marian ensimmäiselle soololevylle.
Yhteissoittomme on sittemmin jatkanut elämäänsä, muita kiireitämme myötäillen. Yritämme yhä löytää jousen ja palkeen yhteisen hengityksen, tällä levyllä myös Susanne Rosenbergin äänen sekä Johan Hedinin avainviulun avustuksella.

Sven Ahlbäck & Maria Kalaniemi
Sven Ahlbäck 
on kotoisin Morkarlan kylästä Pohjois-Upplannista. Svenin oppi-isänä viulunsoitossa toimi neljännen polven pelimanni Anton Jernberg, jonka opettamat mutkittelevat mutta suorasukaiset Gästriken sävelmät muodostavat edelleen Svenin ohjelmiston ytimen. Nämä sävelmät ovat vanhakantaista musiikkia, täynnä mikrointervalleja ja keinuvaa jousen käyttöä - mutkikkaita kuin metsäpolut. Vähitellen Svenin ohjelmisto on saanut lisäystä Ole Hjortin, Ellika Frisellin, Mikael Marinin ja Susanne Rosenbergin kautta eri yhtyeissä, joista mainit-takoon Kvickrot, Rotvälta sekä Rosenbergs Sjua. Sven on myös omistanut paljon aikaa säveltämiselle ja sovittamiselle. Hän on muun muassa säveltänyt modernistisen viulukonserton yhdessä Karin Rehnqvistin kanssa sekä sovittanut teatteri- ja kuoromusiikkia. Ennen kaikkea Sven on kuitenkin etsinyt uusia muotoja perinteiseen pelimannisoittoon ja kansanlauluun, joissa melodinen vapaus on olennaisinta.

Maria Kalaniemi on kotoisin Espoon Kilosta. Hän oppi ensimmäiset kappaleensa korvakuulolta isoäidiltään Astridilta, joka rallatti ja tanssi suomenruotsalaisia kansansävelmiä Marialle. Sitten kuvaan astui tavanomaisempi harmonikkaohjelmisto vanhasta tanssimusiikista Frosiniin. 12-vuotiaana Maria aloitti myös klassiset harmonikkaopinnot. Kansanmusiikkia, useimmiten valmiiksi sovitetussa muodossa, hän soitti viulisti Maarit Kyllösen kanssa. Maria ei osannut pysytellä yhdellä raiteella, vaikkapa radiosta kuultu bulgarialainen harmonikansoittaja vangitsi hänet kuukausiksi musiikkinsa pariin. Kulta-ajan suomalaisen harmonikkaperinteen tai klassisten harmonikkaopintojen sijaan Maria valitsi vasta perustetun Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosaston, jossa tutustui ja lumoutui runolaulun maailmasta, improvisoinnista, muinaissoittimista... Näistä lähtökohdista hän on luonut omaa musiikkiaan muun muassa omassa yhtyeessään Aldargazissa, jossa on ollut tilaa kaikille vaikutteille joita Maria on vuosien mittaan kerännyt. Marian voit kuulla soittavan myös Timo Alakotilan, Marianne Maansin tai Olli Variksen kanssa.